augusti 2013 archive

Långsam lördag

Det är så skönt att vakna relativt tidigt en lördagmorgon och känna sig utvilad. Gå upp och göra frukost, koka kaffe, bläddra genom tidningen, utan stress eller några måsten.

Härligt.

Långsam lördag

Lyxkaffe! Min trotjänare Nespresso Citiz!

 

Beställning från Stoff & Stil

Jag har blivit lite sugen på att börja sy egna kläder. Har köpt mönster till haremsbyxor och jag har en klänning från Indiska som jag tänkte göra ett mönster av. Nu gäller det bara att hitta en tygbutik med bra sortiment. Var inne på Myrins på Övre Husargatan i Göteborg men var inte helt nöjd med deras utbud. Får pröva att titta in på Gårda Textil nästa gång.

Fem bra saker det senaste

Det blir kanske lite upprepningar nu, men är det bra saker, good shit, då är det det!

Här kommer en lista över fem bra saker det senaste.

Sött mobilskal - Rilakkuma

Jag har skaffat iPhone 5 och då behöver jag ju ett nytt mobilskal. Det blev ett sött Rilakkuma-skal! Barnsligt och härligt! Blir glad varje gång jag tittar på det!

Annapinglan på Pinterest

Jag har fått fnatt på Pinterest! Kan nästan inte sluta surfa runt och inspireras. Jag hittar en massa bra länkar till DIY-projekt, virkbeskrivningar, upptäcker nya konstnärer och frossar i bilder, bilder, bilder. Gå in ni också och kolla mina boards och pins. Kanske ni kan tipsa om något riktigt bra jag bara MÅSTE följa! ;-)

Uppdatering på webbshoppen

Flyttade min webbshop till Tictail från Bigcartel. Är rejält nöjd. Den är gratis och har snygg och bra layout och jag har lyckats pilla med mallen så att den blev som jag ville. Och så har jag lagt upp nya produkter också! Virkade mobilskal! Kom å köp, kom å köp! ;-)

En varg söker sin pod

Jag gillar Liv Strömquist! Och när jag upptäckte den här podcasten med henne och Caroline Ringskog Ferrada-Noli (”En varg söker sin pod”) så kunde jag ju inte låta bli att börja lyssna. Och de är så roliga, flummiga, härliga, sjuka och politiska och feministiska. Oemotståndliga! Avsnittet om Strindberg: ”Poängen med att flippa känslomässigt” är mycket bra. Börja lyssna vettja!

Operation Uppryckning

Ni som läst mitt tidigare inlägg vet att jag börjat i KBT. Det känns så himla bra! Jag har pratat med psykologer, terapeuter och kuratorer innan och det har varit bra och jag har kommit till en massa insikter men alltid saknat riktiga verktyg för att ta tag i negativa tankar och destruktivt beteende. Men med KBT är jag äntligen på rätt väg känner jag. Halleluja! :-D

Inspiration

Tänk vad skönt det är när inspirationen kommer till en utan ansträngning. Det är bara att tacka och ta emot liksom.

Virkat mobilfodral i Drops bommulsgarn

Virkat mobilfodral i Drops bommulsgarn

Jag har börjat virka mobilfodral som skall hamna i webbshoppen till slut. Mönster hittade jag här: Polliver. Jag har anpassat mönstret efter iPhone 5 och så har jag lagt till en knapp och ögla.

Virkat mobilfodral

Jag har använt mig av bomullsgarnat Drops Paris. Det blir lagom stabilt. Kan ni gissa vilken min favoritfärg är? ;0)

Sen har jag fått lite fler inspiration och ideér till produkter till webbshoppen:

På internet är ju inspirationskällorna oändliga och jag samlar mina på Pinterest. Gå in och kolla vad som inspirerar mig.

Inspiration och tips - för en bra vardag

Inspiration och tips – för en bra vardag. Thanks Tippics!

Jag har börjat med KBT – Kognitiv Beteende Terapi. Jag behöver få ordning på tankar och beteenden som är destruktiva och negativa. Man börjar med att få ordning på det mest basala: Sömn – Mat – Motion. Egentligen gillar inte jag ordet motion, det ger mig bara prestationsångest, så jag säger hellre att röra på sig. :-)
Rent praktiskt betyder det att jag ska ”lära” mig att somna i tid, sova på natten och gärna en hel natt och vakna utvilad. Kan låta enkelt, men kan vara lite krångligare än man tror. Man ska även äta på regelbundna tider, inte hoppa över några mål utan äta frukost, mellanmål. lunch och middag. Och görna lite nyttigare, eller i alla fall försöka utesluta de mesta onyttigheterna. Och så röra på sig. Då producerar kroppen sin egen endorfin. Jag promenerar till jobbat, 20 minuter. Försöker göra detta varje dag. Kanske en liten promenad på lunchen också. Alla små turer räknas. Och så vill jag simma på fredagar.
Vi får se hur det går. Jah har i alla fall börjat föra journal över Sömn – Mat – Motion, så jag inte glömmer. Och det ger lite struktur på tillvaron, och det ger lite lugn i sinnet, vilket är bra. Och så säger jag inte att jag har varit duktig när jag simmat eller promenerat, utan jag säger att jag har gjort något bra.

Vad inspirerar dig?

Fridens liljor alla läsare!